29 marca 2021
JPK V7 obowiązkowy już od 1 października 2020 r.
Z dniem 1 października 2020 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące rozliczeń przedsiębiorstw. Tak zwany JPK V7 (Jednolity Plik Kontrolny) tyczy się firm rozliczających się zarówno w cyklach miesięcznych, jak i kwartalnych. Nowy plik składa się z dwóch części – ewidencyjnej, która zawiera wszystkie dane dokumentów sprzedaży i zakupów oraz z części deklaracyjnej, która przedstawia wyliczenia związane z należnym podatkiem VAT.
JPK V7 – najważniejsze zmiany
Najważniejszą informacją jest fakt, że JPK V7 całkowicie zastępuje deklaracje VAT-7 oraz VAT-7K, a dodatkowo został on wzbogacony o zupełnie nowe dane, jak na przykład o ewidencję VAT zakupu i sprzedaży. Wprowadzono również system kodów towarowych i usługowych, którego celem jest oznaczenie wybranych towarów i usług, jak na przykład stal, paliwa czy alkohol. Dodatkowo w Jednolitym Pliku Kontrolnym V7 zastosowano oznaczenie wybranych dokumentów dotyczących sprzedaży i zakupu, na przykład z obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności. Nowością jest również zastosowanie oznaczeń procedur sprzedaży, na przykład sprzedaży wysyłkowej.
W przypadku czynnych podatników VAT w dalszym ciągu będą funkcjonować deklaracje, które należy składać na niezmienionych zasadach. Przykładem może być tutaj deklaracja VAT-UE.
Nowe sankcje w przypadku błędów w deklaracji JPK V7
Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zobowiązany wezwać podatnika do skorygowania błędów w ewidencji, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Przykładem pojawiających się błędów może być nieprawidłowy format daty sprzedaży, błędny NIP lub też błąd w numerze faktury. Podatnik jest zobowiązany do poprawienia ewidencji w terminie nieprzekraczającym 14 dni od otrzymania zawiadomienia. W przypadku, gdy osoba nie złoży stosownych wyjaśnień lub też nie prześle poprawionych dokumentów, może zostać na nią nałożona kara w kwocie 500 złotych. Naczelnik Urzędu Skarbowego jest zobowiązany wezwać podatnika do skorygowania błędów w ewidencji, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji. Przykładem pojawiających się błędów może być nieprawidłowy format daty sprzedaży, błędny NIP lub też błąd w numerze faktury. Podatnik jest zobowiązany do poprawienia ewidencji w terminie nieprzekraczającym 14 dni od otrzymania zawiadomienia. W przypadku, gdy osoba nie złoży stosownych wyjaśnień lub też nie prześle poprawionych dokumentów, może zostać na nią nałożona kara w kwocie 500 złotych.
Bardzo ważną informacją jest fakt, że w przypadku korekt deklaracji i ewidencji składanych za okres rozliczeniowy sprzed wprowadzonych zmian należy stosować regulacje prawne obowiązujące w okresie, za który jest składana dana korekta deklaracji.